Borta bra men hemma bäst!

Barnen fick sin mat först av alla, vid midnatt. T åt upp sin pasta bolognese i ett nafs – så bra har han inte ätit på hela resan. Ruben somnade i mitt knä så fort vi satte oss på planet och hade inga problem vid vare sig start eller landning. Resan tog endast 4 timmar, så vi landade före utsatt tid.

Gick den långa vägen till rullbandet där vi hämtade vårt bagage. Gratulerade vår lille prins på 1-årsdagen kl 02:40, då han kom till världen för exakt ett år sen!

Tog transferbussen till Benstocken, hämtade bilen och Robban körde hem till vårt älskade hus i Tumba.

Borta bra men hemma bäst!

Sista dagen

Packade efter frukost och sen blev det sol & bad i poolen. Testade en ”Petros fresh” efter tips från Jeanette, som helt klart var hotellets godaste drink, lite för söt för min smak bara. Robbans favvodrink här nere blev rom & cola (inhemska Bacardo smakar helt ok). Själv gillade jag det vita vinet bäst, och inhemsk Sambuca.

Lunchen var ingen höjdare (otippat va?) – nu längtar vi hem till vårt eget kök! Tog en sista shoppingsväng och köpte en Sambuca.

Mer sol och poolbad och pressa det sista på brännan. När de andra gick upp på rummet för att slappa/sova middag gick jag ner till stranden för att ta ett sista dopp i de höga vågorna.

Duschade och packade det sista innan vi checkade ut kl 18 (hade valt sen utcheckning för 25 Euro extra). Tog en drink i middagsbaren innan vi åt en sista ”delikat” middag. I väntan på flygbussen tog vi en kaffe (och jag en Sambuca) på barbalkongen i solnedgången, där det fläktade skönt från havet.

Bussen gick 20:50 och en halvtimme senare stod vi i incheckningskön på flygplatsen. Hamnade sist i kön och efter 1 ½ timme var det vår tur att checka in. Efter invägning fick vi gå till disken bredvid och lämna väskorna, snacka om ineffektivt.

P g a dålig information och skyltning hittade vi inte till gaten direkt, utan fick fråga. Lagom stressade och svettiga hade vi 7 minuter till godo när vi kom till gaten, helt sjukt.

I stolarna väntade våra taxfree-varor, så nu får sig barskåpet en rejäl påfyllning. Planet avgick 23:30, endast 10 min efter utsatt tid.

Forts i nästa inlägg!

Sol, bad & shopping

Efter frukost var T på barnklubben och vi andra slappade på rummet. Robban började packa lite smått och jag skrev dagbok och fixade med bilder.

Till lunch grillades det på gården och allt smakade jättebra – helt klart bästa lunchen hittills! Olika sorters kött, kyckling, korv med div tillbehör. Sen blev det sol och bad vid lilla lugna poolen ända till sextiden. Timp var ännu en sväng till barnklubben, han gillar verkligen den.

Innan middagen tänkte vi dela på den lilla vinflaskan vi fick av hotellet, men den smakade mest vinäger så den åkte ut i vasken. Åt middag på hotellet och sen shoppade vi lite (bl a Ouzo till våra föräldrar som varit katt- och blomvakt) innan vi avslutade med en drink på Patty’s.

Rhodos stad

Idag blev det sol & bad vid poolen hela dagen. Timothy var med i barnklubben och på em var det skattjakt (en godisskatt som kostade 2 Euro/barn).

På kvällen tog vi en taxi in till Rhodos stad. Strosade runt i gamla stan, hur mysigt som helst! En ringmur gick runt hela stadsdelen och i de trånga gränderna fanns massor av mysiga restauranger och små butiker. Åt middag på en takterrass med utsikt över folkvimlet. Delade på grekiska meze till förrätt och sen slog vi till på varsin bit oxfilé med goda såser. Jag drack en liten flaska gott grekiskt rödvin till. Detta blev visst vår dyraste middag – notan landade på 96 Euro.

Efter middagen kollade vi lite mera i affärer och T köpte ett gevär och jag en träleksak till Ruben. Tog en taxi tillbaka till hotellet, där vi tog en öl innan läggdax.

Kaliteha & bergstur

Ännu en dag då vi ställde klockan för att komma upp i tid, och efter frukost bar det av till Kalithea. Det hade inte hunnit komma så mycket folk när vi kom, så vi fick solstolar under ett träd med både skugga och sol, perfekt!

Badviken ligger som sagt väldigt vackert vid de gamla källorna, och allt är mkt smakfullt ordnat. Solade och badade, och R & T snorklade och såg en hel del fiskar i det klara vattnet.

Åt grekisk sallad till lunch, mkt fräscht och gott! Ruben sov i vagnen som vanligt numera, bra!

Tog en annan väg tillbaka hem, över bergen. Fick uppleva mäktiga vyer med höga berg och djupa dalar där det odlades både oliver, vindruvor, tomater m m. Åkte till Seven springs där det är vacker natur och man kan vandra längs en bäck som leder till en sjö, men vi gick inte in. Åkte vidare genom små mysiga byar och passerade små fina kyrkor.

Tillbaka på hotellet var vi trötta efter en lång dag. Robban lämnade tillbaka bilen och fick skjuts tillbaka av biluthyraren, bra service! Åt middag på restaurangen och sen blev det kaffe och ouzo på barbalkongen. Gick till grannstället Patty’s och drack drinkar, mkt mysigt med soffor och mysbelysning.

Faliraki water park

Idag blev det en heldag vid vattenlandet i Faliraki, ca 20-30 min bilresa från Ialyssos. Robban hämtade hyrbilen (en guldbeige Huyndai) efter frukost och sen åkte vi iväg. Var där vid 11-tiden och parkeringen var nästan tom, skönt att det inte var så mycket folk. La oss vid solstolar i skuggan av träd och så började vi med att glida runt i ringar i poolen precis intill.

Timothy trivdes som fisken i vattnet och släppte loss på piratskeppet, hinderbanor m m. Sen turades Robban och jag om att åka div vattenrutchkanor med T, medan den andre var med Ruben. Timp var tyvärr för liten för många av rutchkanorna som var från 13 år. Detta är tydligen Europas största vattenland, men det måste vara till ytan, de på Kreta och i Bulgarien hade betydligt fler åkattraktioner att välja emellan.

Lunchade gyros/hamburgare och sen åkte vi ännu mer tills vi var nöjda vid 17:30-tiden och åkte hemåt. Tog ett dopp och en drink i poolbaren innan middag på hotellrestaurangen. Det var italienskt tema som var rätt gott. Avslutade med en kaffe och Sambuca på balkongen vid restaurangbaren, mkt mysigt och trevligt!

Ännu en dag vid poolen

Robbanna var lite sega i morse, men inte så farligt. Det blåste mycket idag med, så det blev ännu en dag vid poolen. Ruben tog en lur i vagnen, Timothy var på barnklubben och jag var med på vattengympan innan lunch, skönt! Idag valde jag tonfisksallad med tzatziki. Efter mera sol och bad gick vi upp på rummet, men T var till barnklubben igen. Bra att han vill vara där nu, så kanske han kan träffa nån kompis. Han är nämligen inte lika bra på att ta kontakt med andra barn som han brukar.

På rummet väntade ett fruktfat, en flaska vin ett kort med texten ”With the compliments of the management”. Vet inte om vi fick det för att vi firade förlovningsdag igår (lånade ju champagneglas) eller som kompensation för att vi klagade tidigare. Hursomhelst så var det ju en trevlig gest!

R&R sov middag och jag fixade med dagbok och bilder. Åt middag på hotellrestaurangen, där det var ovanligt lite folk. Maten var helt ok – jag åt köttbullar i citronsås och vegetarisk moussaka. Avslutade kvällen med att uppdatera bloggen och packa inför morgondagens utflykt.

/Anna

Årsdag med mysmiddag och häst & vagn

För två år sen, 080808 kl 08:08, förlovade Robban och jag oss på Kreta. Klart vi måste fira det lite ikväll! Idag blåste det för mycket för att bada i havet, så det blev poolbad hela dagen. Ruben sov ett par timmar i vagnen igen, skönt att han kan somna fast det är sånt liv vid poolen. På em gick jag en sväng med Ruben till byn för att shoppa lite, men många affärer hade ännu inte öppnat. Det blev inte mycket shoppat, bara lite smått & gott, men vi fick oss en rejäl promenad på ett par timmar.

Sen blev det mera poolbad och drinkar innan vi gick upp på rummet och fixade i ordning oss inför kvällen. Robban fixade champagneglas från main bar och så skålade vi i skumpa på balkongen och mumsade på vattenmelon & feta (precis som vi gjorde på Kreta).

Klockan åtta (såklart) hade vi bokat bord på den mysiga restaurangen Knight of Olde. Lite Kouropsis-stuk (vår favvo-restaurang på Kreta) med blomstrande träd och mysbelysning, men långt ifrån lika bra meny. Mycket trevlig personal och bra service och vi var nöjda med maten (oxfilé med pepparsås och bakad potatis för min del, och så rödvin till det).

Lagom lulliga åkte vi häst och vagn som romantiska jag absolut ville göra. Mysigt att swischa fram på gatorna i kvällsbelysningen! Sen blev det såklart ett stopp i lekparken innan vi traskade hemåt.

Sol & bad i hav & pool

Kom ner sent till frukosten och hann precis äta innan den stängde kl 10. Sen blev det sol & bad vid stranden bredvid vårt hotell. De hade mysiga solstolar, eller rättare sagt breda solsängar med tjocka madrasser. Man fick ligga där gratis om man köpte något att dricka för 3 Euro/person (inte särskilt svårt). Solade och badade och Timothy guppade omkring på en nyinköpt solmadrass. Ruben lyckades somna i vagnen efter ett tag och sov 1 ½ timme, bra! Riktigt skönt att ligga där och sola och lyssna på bra musik, och det var skönt i havet och inte så stora vågor.

Åt lunch på hotellet och för min del blev det samma kyckling som igår kväll med bönor och tzatziki. Sen badade vi i poolen, härligt! Gick upp på rummet och slappade lite, men Ruben vägrade sova. Jag fixade med bilder och sen gick jag till internethörnan för att uppdatera bloggen. Lyckades koppla upp mig gratis idag med.

Middagen intogs på en italiensk restaurang, där jag beställde in en caesarsallad och Robban & Timpen en 16-bitarspizza. Trodde att caesarsallad var en internationell rätt, men här fick jag sallad med lite hackad kyckling, rhode islanddressing och skivad smal baguette utan smak. I menyn stod det att det skulle vara bacon oxå. Klagade och fick välja en annan sallad som var betydligt godare (ruccola, valnötter, parmesan, honung och balsamvinäger). Grabbarnas pizza visade sig vara en gigantisk familjepizza, haha! Hjälpte dem med ett par bitar, och Ruben moffade i sig en hel del han med, men vi fick inte i oss hela pizzan.

Bokade bord på restaurangen mitt emot – Knight of Olde – tills i morgon, då vi firar 2-årig förlovningsdag. Sen bokade vi bil till tisdag och onsdag. Stannade till vid den stora lekparken ett tag på vägen hem.

/Anna

Nu känns det som semester!

Halloj!

Nu känns det riktigt bra – var inte alltför nöjda de första dagarna här (som ni kanske märkte). Sen hyrde vi bil i tre dagar och har åkt runt och besökt många fina platser och stränder. Vi har ätit ute några gånger och varit helnöjda med maten, den har oxå varit ok ett par gånger på hotellrestaurangen.

Har uppdaterat bloggen bakåt i tiden, så gå gärna tillbaka och läs! Fler bilder kommer – det går lite trögt att ladda upp dem.

En vecka kvar här i värmen – härligt!